Trender, nyheter och inspiration inom inredning och design

onsdag 10 februari 2010

PROJEKTRAPPORT - DEL 1

Dags för en uppdatering av mitt inredningsprojekt. Igår hade vi en avstämning där jag presenterade förslaget för etapp 1. Den innefattar hall, vardagsrum, matsal och orangeri. Jag tycker att det är den absolut viktigaste delen i huset. Hallen är det första man ser när man kommer in, vilket sätter nivån för resten av huset. Vardagsrum och matsal är ju de rum som man umgås i och måste fungera för både små och stora sällskap. Tanken är att den genomgående stilen skall kännas tidlös men uppdaterad. Kort och gott ett snyggt hem med intressanta inslag!
Vi har kommit förvånansvärt bra överens och min uppfattning är att gårdagens möte gjorde dem nöjda! De tog förslaget rakt upp och ned helt enkelt!
I hallen har jag tänkt dra på lite extra! Jag vill att man skall bli glad och lite överraskad när man stiger in. Här blir stilen lite lyxigare och färggladare än i övriga huset. En stor matta kommer att ligga på golvet. Jag har helt förälskat mig i den senaste trenden att färga in och lappa ihop antika, nötta orientaliska mattor. Effekten blir riktigt bra! En uppdaterad, modern variant av den gamla klassikern. I den här typen av hus är en äkta matta given och för ett lite yngre par är den här klockren.

De är helt unika och finns i alla möjliga varianter. Vi har ännu inte satt färgen men jag lutar åt en i aubergine. I de små fönstren ställer vi den galet snygga lampan 'Cindy' från Kartell. Den finns i åtta fina färger och vi plockar upp en färg från mattan.


I taket hänger redan takkronan '2097' från Flos på plats. Vi var lite rädda för att den kanske skulle bli för stor och dominerande men det kunde faktiskt inte bli bättre!




Längs ena väggen kommer en liten soffa att placeras. En nytillverkad soffa i rokokostil klädd i svart sammetstyg. Supersnygg! Har tyvärr ingen bild men jag lägger in en på Mooois snygga 'Smoke chair' så att ni får en bild av "stilkrocken".

Fortsättning följer i morgon....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar